خشک ‌کن تحت خلا

خشک ‌کن تحت خلا

شما هم تابه‌حال لباس‌هایتان را در یک روز آفتابی در مقابل باد قرار داده‌اید؟ حتما به‌خوبی می‌دانید که سرعت این روش بسیار بیشتر از وقتی است که هوا ابری و مرطوب است. این دقیقا همان روشی است که خشک ‌کن تحت خلا از آن استفاده می‌کند تا موادی که قرار است خشک شوند، با روشی مطمئن و علمی، با سرعتی بالا را خشک کند.

زمانی که قرار است محصولات مرطوب را در محیطی صنعتی و البته با تعداد زیاد خشک کنید، باید از روشی استفاده کنید که کیفیت نهایی افت نداشته باشد. تکرر در خشک‌کردن محصولات باعث می‌شود تا محصول نهایی همان کیفیتی باشد که انتظار دارید. با این روش نه تنها اشکال پیچیده و دارای پستی‌وبلندی را می‌توانید خشک کنید، بلکه راندمان کار نیز بسیار افزایش خواهد یافت. اگر شما هم در پی یافتن این دستگاه به این مقاله آمده‌اید، کارا ماشین می‌تواند شما را به آرزویی که دارید برساند. بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

وکیوم درایر

از خشک‌کن‌های تحت خلا چه می‌دانید؟

خشک‌کن‌های صنعتی در دو نوع گرم و تحت خلا وجود دارند. در روش گرم باید سه عامل وجود داشته باشد تا بتوانید به نتیجه دلخواه برسید. ماده‌ای که قرار است خشک شود، باید گرم باشد. باد باید وجود داشته باشد و البته رطوبتی که در اتمسفر دستگاه وجود دارد هم باید کم باشد.

اما در خشک ‌کن‌ تحت خلا جسمی که قرار است خشک شود، باید در ظروف دربسته‌ای قرار بگیرد. سپس هوا تخلیه شده و با کمک یک پمپ خلا کاهش پیدا می‌کند. با این روش به‌صورت کاملا مصنوعی اختلاف فشار جزئی بخار آب افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه با کمک این فشار و خلا موجود، جسم خشک می‌شود. با این روش، جسمی که به‌عنوان‌مثال 25 درجه سانتیگراد دما دارد، سه برابر زودتر از محصولی خشک می‌شود که در خشک‌کن هوای گرم بوده و 30 درجه سانتیگراد دما دارد.

زمانی که جسم را در درون این دستگاه قرار می‌دهید، گرمایشی در درون دستگاه ایجاد می‌شود که با گرمای دستگاه خشک‌کن گرم متفاوت است. این گرمایش برای خشک‌کردن محصول نیست، بلکه به این جهت ایجاد می‌شود تا جسم درون وکیوم درایر از نظر دمایی دچار افت نشود.

عملکرد وکیوم درایر

عملکرد خشک‌کن‌ها چگونه است؟

خشک ‌کن تحت خلا برای اینکه جسمی را خشک کند و بتواند رطوبت میان شکاف‌ها را با سرعت بیشتری تبخیر کند، فشار را هم در لوله‌ها و هم در شکاف‌های بسیار باریک کاهش می‌دهد. البته این کار تنها برای از بین برد رطوبت نیست. دلیل دیگر این است که اگر رسوبت در این نواحی حبس شود، در اثر اتفاقی موسوم به پدیده ضربه‌ای منفجر خواهد شد. البته اگر دمایی که داخل جسم وجود دارد به یکباره بیش از حد نیاز کاهش پیدا کند، این روند تسریع شده و مانع از انفجار می‌شود.

همه دلایلی که بالا ذکر شد، باعث می‌شود تا در این وکیوم درایر از یک پمپ استفاده شود که حجم کافی برای تخلیه رطوبت دارد. به‌این‌ترتیب هر جسمی که در دستگاه قرار گیرد، خواه دارای پستی‌وبلندی باشد و خواه متخلخل باشد، یا حتی اگر به‌صورت پودر باشد به‌راحتی خشک خواهد شد. در ضمن این خشک‌شدن در همه نقاط جسم، حتی دست‌نیافتنی‌ترین بخش نیز یکنواخت خواهد بود.

آیا این دستگاه برای کسب‌وکار شما هم مفید است؟

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در صنایع مختلف بسیاری می‎‌توانید از این دستگاه خشک ‌کن تحت خلا  استفاده کنید. صنایع بسیاری وجود دارند که لازم است پودر یا گرانولی که قرار است بسته‌بندی شود یا با مواد دیگر مخلوط شود، استریل و خشک شود.

در صنایع دیگر موادی که از خود واکنش شیمیایی تولید می‌کنند باید در محیطی که کاملا تحت کنترل است و هیچ فشاری وجود ندارد، با یکدیگر مخلوط شوند. بسته به اینکه شما در کدام صنعت قرار است از این دستگاه استفاده کنید، می‌توانید وسعتی از عملکرد اختلاط، خشک‌کردن یا واکنش را از این دستگاه انتظار داشته باشید.

کاربرد خشک کن تحت خلا در صنایع غذایی

اولین صنعتی که می‌تواند از این دستگاه نهایت استفاده را ببرد، صنایع غذایی است. همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفتیم، در خشک ‌کن تحت خلا به کمک پردازش رطوبت، عمل خشک‌کردن انجام می‌شود؛ به همین دلیل جسم موردنظر در ظرف دربسته قرار می‌گیرد. این دقیقا همان دلیلی است که باعث می‌شود این دستگاه برای صنایع غذایی مناسب باشد.

سبزی‌های تازه‌ای که قرار است خشک شوند، در ظرف بسته خشک شده و آماده رسیدن به دست مشتری هستند. به دلیل متابولیسم بیولوژیکی به نام آسپیراسیون، زمانی که سبزی‌ها برداشت می‌شوند طراوت اولیه را ندارند. اما این دستگاه با سرکوب این متابولیسم و البته اینکه آن‌ها را تا 3 درجه سانتیگراد خنک می‌کند، باعث می‌شود طراوت اولیه را به سبزی‌ها باز می‌گرداند. سبزی‌ها در جعبه مقوایی قرار می‌گیرند و فشار آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. با این کار در هنگامی که رطوبت را از دست می‌دهند دما هم افت پیدا کرده و خنک می‌شوند.

از مزایای دیگر این دستگاه برای صنایع غذایی این است که درون ظرف به طور یکنواخت فشار کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه به‌سرعت خشک شده و این خشکی هم به‌صورت یکنواخت انجام می‌شود. از طرف دیگر برخی از مواد غذایی اگر در معرض گرما قرار بگیرند تا خشک شوند، ظاهر و قوام خود را از دست می‌دهند هم می‌توانند به کل فاسد شده و قابل‌استفاده نباشند.

کاربرد خشک کن تحت خلا

قطعات الکتریکی و الکترونیکی خشک کن تحت خلا

تجهیزات الکتریکی دارای شکاف‌های باریک پیچیده‌ای هستند که سیم‎پیچ‌های مختلفی در میان آن وجود دارد. این سیم‌پیچ‌ها که می‌توانند کویل موتور، ترانسفورماتور یا تجهیزات رله باشند، یا پیچ خورده‌اند یا به‌وسیله عایقی پوشیده شده‌اند. اگر این تجهیزات با آب شسته شوند ممکن است باعث نقص و خرابی شود که در نتیجه گاه به مرگ اپراتور منجر می‌شود.

زمانی که تصمیم به خشک‌کردن این تجهیزات دارید، مناسب‌ترین روش استفاده از دستگاه خشک‌کن تحت خلا است. در کویل‌ها کابل‌هایی قرار دارند که از سیم مسی با حرارت بسیار بالا ساخته شده‌اند. استفاده از این دستگاه باعث می‌شود حتی در نواحی که دسترسی محدود است هم این خشک‌کردن بسیار آسان و نتیجه نهایی رضایت‌بخش خواهد بود.

قطعات الکتریکی و الکترونیکی خشک کن تحت خلا

قطعات فلزی و ماشین‌کاری شده دستگاه خشک کن

زمانی که قطعاتی فلزی و ماشین‌کاری شسته می‌شوند، مهم‌ترین نگرانی فرایند خشک‌کردن آن‌ها است. این نگرانی به دلیل شکل پیچیده و البته سوراخ‌های متعددی است که بر روی آن‌ها وجود دارد. اجزای داخلی زینتر، پودر فلز و اجسام متخلخل رسانایی حرارتی بسیار کمی دارند. همین باعث می‌شود تا کمی این روش هم سخت به نظر برسد. اما در این مورد مواد را از پیش کمی گرم می‌کنند و با این روش همه جسم با همه پستی‌وبلندی و شکل پیچیده‌ای که دارد به طور یکنواخت خشک می‌شود.

برای افزایش دما  از سیستمی در دستگاه خشک ‌کن تحت خلا استفاده می‌شود که سرعتی بالا دارد و گردش هوای گرم باعث رسیدن به نتیجه نهایی مطلوب می‌شود. البته ابتدا این گردش هوا باعث بالارفتن دما شده و سپس خشک‌کن کار خود را آغاز می‌کند. در ادامه به طور خلاصه باقی صنایع را ذکر خواهیم کرد:

  • صنعت داروسازی: ترکیبات فعال که در پودرهای دارویی وجود دارد امکان دارد اگر گرم شود تمام اثرات خود را از دست بدهد. در نتیجه برای خشک‌کردن این پودرها از این دستگاه باید استفاده کرد.
  • پلاستیک و فراوری شیمیایی: اگر برخی از مواد مصنوعی و شیمیایی مانند سموم و آفت‌کش‌ها برای مدتی طولانی در معرض هوای گرم قرار بگیرد، از بین خواهد رفت. حتی از این مواد با کمک خشک‌کردن همرفت هم نمی‌توان استفاده کرد؛ زیرا در این دستگاه هم از گرما استفاده می‌شود؛ به همین دلیل تنها روشی که می‌توان این مواد را خشک کرد، استفاده از دستگاه Vacume dryer خواهد بود.

وکیوم درایر برای مصارف داروسازی

مزایای استفاده از دستگاه خشک‌کن تحت خلا

به‌طورکلی تا بدین جا متوجه شده‌اید که این دستگاه چه مزایایی دارد و در کدام صنعت بیشترین کاربرد را خواهد داشت اما آنچه می‌خوانید تنها گزیده‌ای از مزایای کلی این دستگاه است:

  • خشک‌کردن با کمک این دستگاه، بسیار سریع‌تر است و نسبت به دستگاه خشک‌کن با گرما سه برابر سریع‌تر این کار انجام خواهد شد.
  • مواد درون ظرف دربسته قرار دارند و به‌این‌ترتیب همه نقاط جسم حتی اجسام متخلخل و پودری به‌صورت یکنواخت خشک می‌شوند.
  • به دلیل استفاده از کاهش دما، مواد شیمیایی واکنش نشان نمی‎دهند و مواد غذایی نیز خاصیت و طراوت خود را از دست نمی‌دهند.
  • پودرها و گرانول‌ها را به‌صورت ایمن و کارآمد خشک می‌کند.
  • به دلیل استفاده از خلا، نقطه اشتعال مایعات بسیار کاهش‌یافته و دیگر خطری ایجاد نخواهد شد.

صنایع مختلف، بسته به کاربردهای مختلفی که دارند گاه لازم است تا اجسامی را خشک کنند. این خشک‌کردن گاه می‌تواند گرفتن آبی باشد که در اثر شستشو به جسم وارد شده است و گاه لازم است تا آب جسم کشیده شود. البته راه‌های بسیاری وجود دارد که به شما کمک کند تا بتوانید به خواسته خود برسید، اما عقل سلیم حکم می‌کند تا بهترین، سریع‌ترین، مطمئن‌ترین و کارآمدترین روش را انتخاب کنید.

این دقیقا تمام ویژگی‌های دستگاه خشک ‌کن تحت خلا است که به شما کمک می‌کند اجسام متخلخل، پودرها و گرانول‌ها، مواد شیمیایی، پودر دارویی و حتی سبزی‌ها و میوه‌ها را خشک کنید. البته نباید فراموش کنید که خرید این دستگاه زمانی بهترین نتیجه را دارد که از محلی معتبر آن را خریداری کنید. کارا ماشین دقیقا همان جایی است که شما باید با اطمینان خاطر محصول موردنظر خود را تهیه کنید. درنگ جایز نیست. همین‌الان به کسب‌وکار خود رونق دهید.

محصولات مشابه : 

اسپری درایر

دابل کن درایر

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.