دابل کن درایر

دابل کن درایر

یکی از دستگاه‌هایی که در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، کشاورزی، چوب، شیمیایی، نساجی و … کاربرد دارد، دابل کن درایر یا خشک کن مخروطی است. با استفاده از double conical dryer امکان خشک و هم چنین مخلوط کردن مواد مختلف در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم می‌شود. در صورتی که قصد آشنایی با این دستگاه را دارید و می‌خواهید اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید، با گروه صنعتی کارا ماشین همراه باشید. در این مقاله قصد داریم به بررسی کاربردها، ویژگی‌ها و مزایای این خشک کن بپردازیم.

 دابل کن درایر چیست؟

دابل کن درایر یا خشک کن درایر، یکی از دستگاه‌های صنعتی بوده که بر پایه سیستم خلأ و یا گرما کار می‌کند. این دستگاه کاربرد زیادی در خشک کردن انواع پودرهای خوراکی، مواد شوینده، مواد شیمیایی مانند نیترات آلومینیوم و … دارد.

این خشک کن که به صورت مخروطی طراحی شده است، نوعی جدید از انواع درایرها محسوب شده و شامل بخش‌هایی از جمله رآکتور، دستگاه انتقال، جدا ساز و بخش پشتیبانی می‌شود. این دستگاه از یک محفظه یکپارچه سازی شده مناسب برای خشک کردن و مخلوط کردن ساخته شده است و بیشتر برای خشک کردن مواد پودری، کریستال‌ها، گرانول‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای دابل کن درایر

همان‌طور که گفته شد این دستگاه در صنایع مختلفی مانند صنایع داروسازی، صنایع شیمیایی، مواد غذایی، صنایع متالوژی و … کاربرد زیادی دارد. موادی که در این بخش‌ها به حرارت‌های پایین حساس هستند و یا آسان اکسید می‌شوند را می‌توان با استفاده از دابل کن درایر خشک و مخلوط سازی کرد.

از دیگر کاربردهای این دستگاه می‌توان به خشک کردن موادی اشاره کرد که نیاز است به شکل کریستال مورد استفاده قرار گیرند اشاره کرد. هم چنین موادی با قابلیت فرار بودن پایین و گازهای سمی نیز، از دیگر موادی هستند که مناسب برای استفاده در این دستگاه خواهند بود.

نحوه ساخت و طراحی دابل کن درایر

دستگاه‌های دابل کن درایر از ترکیب فناوری‌های مشابه در این زمینه ساخته شده‌اند. در این دستگاه نحوه اتصال با استفاده از تسمه و زنجیر پیاده سازی شده است و به همین دلیل تجهیزات مختلف آن، به بهترین شکل ممکن کار می‌کنند. هم چنین طراحی ابزارهای داخلی دابل کن درایر یا خشک دو مخروطی، به صورت متحدالمرکز طراحی شده‌اند و با استفاده از سیستم گرما و خلأ، عملکرد مناسبی در خشک کردن مواد مختلف دارند.

این دستگاه در انواع مختلفی ساخته می‌شود. تفاوت خشک‌کن‌های مخروطی با یکدیگر در مواردی مانند حجم و ظرفیت دستگاه، حجم کار، سرعت و قدرت چرخش، منطقه گرمایش، ارتفاع بخش چرخان، وزن کل دستگاه، فشار داخل مخزن و هم چنین فشار داخل ژاکت دستگاه دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال این دستگاه در وزنی بین 800 تا 1200 کیلوگرم ساخته می‌شود که مناسب برای حجم کاری بین 50 تا 5000 لیتر است.

طراحی دابل کن درایر

عملکرد دستگاه دابل کن درایر

عملکرد این دستگاه به صورت کلی بر پایه سیستم خلأ، روغن حرارتی، بخار و یا آب گرم است. در دستگاه‌های دابل کن درایر، یک بافر صفحه همزن برای خشک کردن مواد اولیه تعبیه شده است که گنجایش‌های مختلفی دارد. به‌عنوان‌مثال بیشترین گنجایش طراحی شده آن حدود 8000 لیتر است.

منبع گرما که همان بخار کم فشار و یا روغن حرارتی است، از بخش داخلی این دستگاه عبور می‌کند. این بخش به شکل مناسبی مهروموم شده است و هیچ گونه ارتباطی با بیرون نخواهد داشت. این گرمای هدایت شده، به مواد خام منتقل شده و باعث می‌شود که این مواد از طریق پوسته داخلی دستگاه خشک شوند. طی این فرایند، مخزن دستگاه به آرامی چرخانده شده و باعث انتقال صحیح گرما به تمامی بخش‌های مواد اولیه و هم چنین مخلوط سازی یکدست آن­ها می‌شود.

ماده اولیه‌ای که در دستگاه خشک کن مخروطی ریخته می‌شود، با استفاده از قابلیت مکش (وکیوم) در حالت خلأ قرار می‌گیرد. این افت فشار باعث می‌شود که رطوبت ماده مورد استفاده قرار گرفته شده در دستگاه به حد اشباع رسیده و تبخیر شود. در این میان حلال‌های دستگاه از طریق پمپ خلائی که در خشک کن‌ها تعبیه شده است، بازیابی شده و رطوبت ماده اولیه به طور متناوب به داخل آن نفوذ کرده و سپس تبخیر می‌شود. این فرایند در مدت زمان کوتاهی انجام شده و باعث خشک کردن محصول به شکلی مناسب می‌شود.

در صورتی که قصد آشنایی بیشتر با عملکرد این محصول و هم چنین نحوه خشک سازی مواد مختلف با استفاده از آن را دارید، می‌توانید با کارشناسان گروه صنعتی کارا ماشین در ارتباط باشید. این مجموعه باسابقه‌ای طولانی در زمینه ساخت و عرضه انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی، می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید انواع دابل کن درایر یا خشک‌های مخروطی باشد.

عملکرد دستگاه دابل کن درایر

مطلب پیشنهادی : بلندر

ویژگی‌ها و امکانات دستگاه دابل کن درایر

این دستگاه به دلیل داشتن مزایای مختلف، باعث شده که در بخش‌های متنوعی مورد استفاده قرار گیرد. اما دلیل استفاده گسترده از این دستگاه برای خشک کردن مواد مختلف چیست؟ در این بخش به معرفی برخی از مهم‌ترین مزایا، ویژگی‌ها و امکانات این دستگاه صنعتی می‌پردازیم.

اولین ویژگی این دستگاه، طراحی پیشرفته آن است. نحوه طراحی و ساخت انواع دابل کن درایر با استفاده از جدیدترین متدها صورت گرفته و نمی‌توان نقصی را در عملکرد کلی آن مشاهده کرد. با وجود طراحی پیشرفته این دستگاه، کار کردن با آن بسیار ساده بوده و به عبارتی دیگر ساختار داخلی ساده‌ای دارد. برای استفاده از خشک‌کن‌های مخروطی نیازی به تکنسین خاصی نبوده و تنها با مشاهده و دریافت آموزش‌های لازم، می‌توان از این دستگاه در بخش‌های مختلفی استفاده کرد.

ویژگی دیگر این دستگاه انتقال بالای حرارت آن است. دستگاه‌های double conical dryer به دلیل چرخش هم‌زمانی که طی خشک کردن محصولات و مواد اولیه مختلف دارند، امکان تجمع مواد روی دیواره را از بین می‌برند و باعث انتقال بالای حرارت به آن­ها می‌شوند. این انتقال حرارت به شکلی یکسان باعث می‌شود که مواد در مدت زمان کوتاهی خشک شده که عامل مهمی در کاهش انرژی نیز به شمار می‌رود. به طور کلی مدت خشک شدن محصولات و مواد مختلف با این دستگاه تنها به 2 تا 4 ساعت زمان نیاز دارد.

هم چنین چرخش این دستگاه باعث می‌شود که حرارت به تمامی بخش‌های مواد به صورت کاملاً یکسان انتقال داده شود و مواد خشک شده کیفیت بسیار بالایی داشته باشند. از دیگر ویژگی‌ها و امکانات مختلف این دستگاه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تنظیم درجه حرارت به صورت خودکار
  • تنظیم کنترل شده دما بین 20 تا 160 درجه سانتیگراد
  • تنظیم و کنترل سرعت چرخش
  • بازده حرارتی دوبرابر در مقابل خشک‌های معمولی
  • انتقال گرما به صورت غیر مستقیم و جلوگیری از آلوده شدن محصولات
  • شستشو و نگهداری آسان
  • عدم ایجاد گردوغبار
  • قابلیت خشک کردن مواد در دمای پایین
  • امکان تخلیه سریع
  • درصد رطوبت بسیار پایین مواد خشک شده

محفظه داخلی دابل کن درایر

پارامترهای فنی دابل کن درایر

در صورتی که قصد خرید انواع مختلف دابل کن درایر را دارید، باید با پارامترهای فنی این دستگاه آشنایی داشته باشید. در بخش‌های قبل به معرفی برخی پارامترها مانند قدرت دستگاه، سرعت، حجم کار و … پرداختیم. در این قسمت نیز نگاهی کلی به تمامی پارامترهای فنی این دستگاه صنعتی خواهیم داشت. هم چنین در صورتی که قصد استفاده از راهنمایی‌های بیشتر در خصوص پارامترهای فنی و ویژگی‌های مختلف این دستگاه را دارید، می‌توانید با بخش پشتیبانی گروه صنعتی کارا ماشین در ارتباط باشید.

 

پارامترهای فنی دابل کن درایر

یکی از دستگاه‌های صنعتی که مورد استفاده در بخش‌های مختلف غذایی، دارویی، شیمیایی، کشاورزی و … قرار گرفته است، دابل کن درایر است. این دستگاه که عبارت لاتین آن double conical dryer نام دارد، قابلیت بالایی در خشک کردن مواد مختلف به صورت کاملاً یکسان و با کیفیتی بالا دارد. محفظه چرخان این دستگاه باعث می‌شود که گرما و حرارت به تمامی بخش‌های مواد، انتقال داده شود که در مدت زمان کوتاهی فرایند مخلوط کردن و خشک سازی انجام می‌شود.

در این مقاله به صورت جامع در خصوص ساختار، ویژگی‌ها، امکانات و هم چنین پارامترهای فنی انواع مختلف دابل کن درایر صحبت کردیم. در صورتی که قصد دریافت راهنمایی بیشتر در این زمینه را دارید، می‌توانید با پشتیبانان و کارشناسان گروه صنعتی کارا ماشین در تماس باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.