دستگاه درایر هیبریدی

دستگاه درایر هیبریدی

خشک‌کردن محصولات کشاورزی مختلف مانند میوه‌ها، به دلایل متنوعی ازجمله افزایش طول عمر و هم‌چنین نگهداری آسان‌تر آن‌ها، با استقبال زیادی روبه‌رو شده است. متأسفانه استفاده از روش‌های سنتی مانند قرار دادن محصولات در معرض آفتاب، با معضلات گوناگونی مانند احتیاج به فضای زیاد، ایجاد گردوغبار روی محصولات، مدت‌زمانی کم و … همراه است؛ به همین دلیل نیز امروزه دستگاه درایر هیبریدی، جایگزین روش‌های سنتی شده است.

ساخت و طراحی درایر هیبریدی مبتنی بر روش‌های سنتی خشک‌کردن محصولات کشاورزی بوده که باعث ایجاد روشی مؤثر و کارآمدتر در این بخش شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای دستگاه‌های درایر هیبریدی بپردازیم. اگر علاقه‌مند به این موضوع هستید یا قصد سرمایه‌گذاری در این بخش را دارید تا انتها با گروه صنعتی کارا ماشین همراه باشید.

دستگاه درایر هیبریدی چیست؟

دستگاه‌های درایر هیبریدی که به نام‌های دیگری مانند خشک‌کن هیبریدی، خشک‌کن خورشیدی و hybrid solar dryer شناخته می‌شوند، یکی از دستگاه‌های کاربردی در بخش کشاورزی هستند که روند خشک‌کردن محصولات مختلف را به شکلی بهینه انجام می‌دهند.

درایرهای هیبریدی با حذف مشکلات مختلف روش‌های سنتی خشک‌کردن محصولات، کاربردهای زیادی در بخش کشاورزی دارند. این دستگاه‌ها قابلیت استفاده در تمامی ساعات شبانه‌روز را داشته و در ساعات غیر آفتابی نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

توجه داشته باشید که ارزش‌افزوده در بخش‌هایی مانند تولید و عرضه میوه‌های خشک در بازار بسیار بالاست؛ بنابراین درصورتی‌که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار کوچک خود را دارید و می‌خواهید درآمد مناسبی داشته باشید، می‌توانید روی دستگاه‌های درایر هیبریدی سرمایه‌گذاری کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و هم‌چنین افزایش آگاهی در مورد سرمایه لازم برای خرید دستگاه درایر هیبریدی، می‌توانید با گروه کارا ماشین در تماس باشید.

ساختار دستگاه درایر هیبریدی

ساختار این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده است که امکان استفاده از آن در تمامی ساعات شبانه‌روز فراهم باشد. این دستگاه در هوای گرم و در صورت وجود تابش آفتاب، با استفاده از کلکتورهای خورشیدی محفظه موردنیاز برای خشک‌کردن محصولات را گرم می‌کند و در صورت عدم وجود نور خورشید، هوای گرم از طریق سیستم‌های گرمایشی مکمل که شامل هیتر برقی و در برخی موارد مشعل گاز هستند، تأمین خواهد شد.

در این دستگاه از دو آینه نیز استفاده می‌شود که باعث افزایش بازتاب نور خورشید شده و روند خشک شدن را سریع‌تر می‌کند. هم‌چنین صفحه جذب‌کننده گالوانیزه درایرهای هیبریدی با رنگ مشکی پوشید شده تا گرمای بیشتری را جذب کند. یک پروانه نیز مکنده نیز در کف برخی از این دستگاه‌ها تعبیه‌شده که باعث ایجاد جریان هوای گرم در سرتاسر محفظه می‌شود.

بخش مهمی که در ساختار دستگاه درایر هیبریدی وجود دارد، سیستم بازیابی حرارتی است. با استفاده از این سیستم هوایی که از فن‌های مکنده دستگاه پس از عبور از رطوبت‌گیر خارج می‌شوند، مجدداً مورداستفاده قرار می‌گیرند. این ویژگی باعث افزایش بازدهی این دستگاه شده و مصرف انرژی را نیز کاهش خواهد داد.

ساختار دستگاه درایر هیبریدی

اجزای مختلف دستگاه‌های درایر هیبریدی

دستگاه درایر هیبریدی از اجزای مختلفی تشکیل شده که هرکدام نقش مهمی در خشک‌کردن محصولات ایفا می‌کنند. این اجزا شامل کلکتورها یا جمع کننده‌های خورشیدی، پروانه یا فن، محفظه سینی، کانال‌های ارتباطی میان جمع کننده‌های انرژی خورشیدی و محفظه خشک‌کن، حسگرهای دما، شاسی و سیستم گرمایشی می‌شوند. جمع کننده‌های انرژی خورشیدی در این دستگاه، در فضای باز نصب شده و به‌صورت مجزا و متحرک هستند.

انرژی ذخیره‌شده خورشید توسط کانال‌های ارتباطی و مجاری تعبیه‌شده وارد کابین و محفظه خشک‌کن شده و با استفاده از حسگرهای دما و هم‌چنین سیستم کنترل حرارت و رطوبت، فضای مناسبی برای خشک‌کردن محصولات با بهترین کیفیت فراهم می‌شود. اجزای مختلف دستگاه درایر هیبریدی یا hybrid solar dryer، به‌طورکلی از ورقه‌های آهنی ساخته شده‌اند. برای عایق سازی محفظه داخلی این دستگاه نیز از پشم سنگ یا پلاستیک‌های عایق مهندسی استفاده می‌شود.

hybrid solar dryer

انواع دستگاه‌های درایر هیبریدی

دستگاه‌های خشک‌کن هیبریدی، به‌طورکلی به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی باتوجه‌به کارایی و هم‌چنین نحوه طراحی و ساخت دستگاه انجام شده که هر دسته مناسب برای کاربری‌های مختلفی هستند. در ادامه به معرفی کامل این دسته‌بندی‌ها می‌پردازیم.

دستگاه درایر هیبریدی فعال

این نوع دستگاه‌ها علاوه بر استفاده از انرژی خورشیدی برای خشک‌کردن محصولات، دارای یک مکنده یا دمنده نیز هستند که باعث ایجاد جریان هوایی مناسب در سرتاسر محفظه خشک‌کن می‌شود. با استفاده از این وسیله، گرمای لازم در تمامی بخش‌ها به‌صورت یکسان در گردش خواهد بود و کیفیت خشک شدن محصولات کشاورزی نیز مناسب‌تر می‌شود.

دستگاه درایر هیبریدی فعال نیز خود به دو دسته غیرمستقیم و مختلط تقسیم‌بندی می‌شود. در خشک‌کن‌های فعال غیرمستقیم، از مکنده هوا برای خشک‌کردن محصولات استفاده شده و نور خورشید به‌صورت مستقیم به محصولات تابیده نمی‌شود؛ اما در خشک‌کن‌های مختلط، علاوه بر استفاده از مکنده برای جابه‌جایی و گردش هوای محفظه خشک‌کن، محصولات در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گرفته می‌شود.

دستگاه درایر هیبریدی غیرفعال

نوع دیگری از دستگاه‌های درایر هیبریدی که روند خشک شدن محصولات در آن‌ها، تنها با استفاده از انرژی خورشید انجام می‌شود، خشک‌کن‌های هیبریدی غیرفعال هستند. این نوع خشک‌کن‌ها به سه دسته اصلی غیرفعال مستقیم، غیرفعال غیرمستقیم و غیرفعال مختلط تقسیم‌بندی می‌شوند.

در درایرهای هیبریدی غیرفعال مستقیم، محصولات در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار می‌گیرند و روند خشک‌کردن آن‌ها به این صورت انجام می‌شود. در دستگاه‌هایی با روش غیرمستقیم، نیازی نیست که درایر در معرض تابش مستقیم خورشید قرار داشته باشد. هوای گرم در این نوع دستگاه‌ها با استفاده از روش جابه‌جایی آزاد در سراسر محفظه جریان پیدا می‌کند و از این طریق، خشک‌کردن محصولات را انجام می‌دهد.

دسته بعدی خشک‌های هیبریدی غیرفعال از نوع مختلط هستند. این دستگاه‌ها از دو روش قبلی برای خشک‌کردن محصولات استفاده می‌کنند؛ به این معنی که علاوه بر قرار گرفتن دستگاه در معرض تابش نور خورشید، هوای گرم به‌صورت جریان جابه‌جایی آزاد در محفظه حرکت خواهد کرد.

کاربردهای دستگاه درایر هیبریدی

مزایای استفاده از hybrid solar dryer

کاربرد دستگاه درایر هیبریدی در خشک‌کردن محصولات کشاورزی بسیار بالاست. دلیل آن هم وجود مزایای زیاد این دستگاه برای مصرف‌کننده آن است. یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از این دستگاه، صرفه‌جویی در انرژی است. این دستگاه به دلیل استفاده از انرژی خورشید و هم‌چنین ساختار مناسب آن برای ایجاد جریان هوای گرم، بیش از 50 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی داشته و از طرفی مقدار کربن دی‌اکسید موجود را نیز کاهش می‌دهد. در ادامه به معرفی برخی دیگر از ویژگی‌ها و مزایای این دستگاه می‌پردازیم.

  • افزایش کیفیت محصولات خشک‌شده
  • جلوگیری از نشستن گردوغبار روی محصولات
  • مناسب برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب‌وکار
  • امکان استفاده در تمامی ساعات شبانه‌روز
  • دوام بالای ماده جاذب
  • قیمت مناسب

مزایای استفاده از hybrid solar dryer

سایر محصولات : دستگاه های پرکن پودر و محلول

عوامل تأثیرگذار در طراحی سامانه درایر هیبریدی

همان‌طور که گفته شد، استفاده از دستگاه درایر هیبریدی برای شروع کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری بسیار مناسب خواهد بود. به‌عنوان‌مثال نرخ بازده داخلی این دستگاه حدود 32 درصد بوده که رقم مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. اگر قصد ایجاد طرح خشک‌کن خورشیدی را دارید، باید به برخی نکات و عوامل تأثیرگذار در این زمینه توجه داشته باشید. ازجمله عوامل تأثیرگذار در این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • منابع انرژی موجود
  • شرایط اقتصادی
  • موقعیت مکان
  • الگوهای بازار
  • برآورد هزینه‌های تعمیر و نگهداری
  • بررسی شرایط سختی کار
  • قیمت اولیه محصولات

نکاتی در مورد خرید دستگاه‌های درایر هیبریدی

هنگام خرید دستگاه درایر هیبریدی، باید به برخی نکات و ویژگی‌ها توجه زیادی داشته باشید. در این بخش قصد داریم به بررسی این نکات بپردازیم. درصورتی‌که قصد خرید انواع خشک‌های هیبریدی را دارید، می‌توانید با گروه صنعتی کارا ماشین نیز در ارتباط باشید. این مجموعه با سابقه‌ای طولانی و درخشان در تولید و عرضه انواع ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، می‌تواند تأثیر مهمی در انتخاب شما داشته باشد.

  • توجه مصرف انرژی دستگاه
  • میزان آب دفعی دستگاه
  • نحوه عملکرد دستگاه و کار با آن
  • آشنایی با تعمیر و نگهداری از آن
  • کارایی دستگاه برای خشک‌کردن انواع محصولات
  • حجم دستگاه و فضای موردنیاز برای تعبیه آن

خرید دستگاه‌های درایر هیبریدی

دستگاه درایر هیبریدی که با نام‌های دیگر مانند درایر خورشیدی، خشک‌کن خورشیدی و hybrid solar dryer شناخته می‌شود، یکی از دستگاه‌های کاربردی در بخش کشاورزی است که قابلیت خشک‌کردن محصولات مختلف را فراهم می‌سازد. این دستگاه با بهره‌گیری از روش‌های سنتی خشک‌کردن و ادغام آن‌ها با تکنولوژی، قابلیت خشک‌کردن انواع میوه‌ها، سبزی‌ها و سایر محصولات کشاورزی را در مقیاس بالا و کیفیتی مناسب فراهم می‌کند.

این دستگاه با انرژی خورشید و برخی منابع گرمایشی دیگر کار می‌کند؛ به همین دلیل برای خشک‌کردن محصولاتی مانند زعفران که به نور مستقیم خورشید حساس‌اند، باید به برخی نکات استفاده از این دستگاه توجه داشت. در این مقاله به بررسی کاربردها، نحوه طراحی و ساخت و هم‌چنین مزایای این دستگاه پرداختیم. درصورتی‌که قصد دریافت راهنمایی‌های بیشتر در این زمینه را دارید، می‌توانید با گروه صنعتی کارا ماشین در تماس باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.