دستگاه سیل کن

دستگاه سیل کن

مهروموم محصول یا سیل کردن (sealing) همواره یکی از مهم‌ترین موارد در بسته‌بندی محصولات مختلف بوده است. به کمک دستگاه سیلر (Sealer device) می‌توان محصول مورد نظر را در برابر آسیب‌ها و خطرات خارجی محافظت کرد و از فرسودگی آن جلوگیری به عمل آورد. شناخت انواع دستگاه سیلر و نحوه کار آن می‌تواند به شما در انتخاب یک دستگاه مناسب کمک کند. پس اگر قصد آشنایی با دستگاه سیل کن را دارید، با ما همراه شوید.

دستگاه سیل کن

ستگاه سیل کن یک بسته‌بندی جداگانه را مهروموم می‌کند. این دستگاه برای بسته‌بندی مواد مختلف یک مهروموم یا سیل (seal) افقی یا عمودی ایجاد می‌کند. انواع مختلفی از دستگاه سیلر وجود دارند. همچنین ماشین‌آلات سیلری که عملکردهای فرم دادن، پرکردن و مهروموم را ترکیب می‌کنند، در بازار موجود هستند. برخی از آن‌ها به ‌صورت افقی و برخی دیگر به‌ صورت عمودی عمل می‌کنند. ماشین‌های سیلر با توجه به کاربردشان نقش مهمی در صنعت بسته‌بندی دارند.

به طور معمول، در کارخانه‌هایی که از سیستم بسته‌بندی مدرن استفاده می‌کنند، پس از خروج محصول از بخش تولید و کنترل کیفیت، محصول مد نظر به بخش بسته‌‌بندی فرستاده می‌شود. در این قسمت ابتدا محصول در یک پکیج قرار می‌گیرد و سپس چندین پکیج به صورت یکپارچه توسط دستگاه سیل کن مهروموم یا سیل می‌شوند. فرایند سیل کردن به منظور جلوگیری از آسیب‌هایی بوده که ممکن است در هنگام حمل و نقل به محصول وارد شوند.

دستگاه سیل کن
بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ارائه محصول است

شناخت ماشین‌های سیل کن

دستگاه سیل کن در اشکال و انواع مختلفی تولید می‌شود. یکی از مهم‌ترین مسائل در هنگام تهیه دستگاه سیلر (Sealer device)توجه به‌ اندازه نوار نقاله دستگاه است. سایز این نوار نقاله ارتباط مستقیمی با توانایی دستگاه برای سیل دارد. به ‌طور کلی، دستگاه‌های سیل کن می‌توانند با استفاده از کیسه‌های ترموپلاستیک با هر اندازه‌ای سطح مورد نظر را تا ضخامت 500 میکرون ببندند. البته باید توجه داشته باشید که حداکثر عرض مهروموم یا سیل (seal) برابر با ۱۰ میلی‌متر است.

سرعت متغیر تسمه نقاله برای قرار دادن مواد با ضخامت متفاوت قابل تنظیم است. تسمه نقاله را می‌توان بالا یا پایین آورد و در برخی مدل‌ها حتی تا زاویه دلخواه کج کرد. بعضی از مدل‌های دستگاه سیل کن مجهز به چاپگر یا سیستم کدگذاری جوهر برای ثبت کلمات، تاریخ‌ها و کدها با هر مهرومومی هستند. سرعت سیلرهای باند به طور قابل ‌توجهی سریع‌تر از سایر فرایندهای مهرومومی است. استفاده از دستگاه سیل‌ پیشرفته برای پروژه‌هایی که به نرخ تولید بالاتر و حداقل فضا و هزینه نیاز دارند، بهینه‌تر است.

دسته‌بندی ماشین‌ سیل کن

همان‌طور که گفته شد دستگاه سیلر به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که در کارا ماشین قابل مشاهده هستند. این تقسیم‌بندی براساس اندازه، کاربرد، قیمت و غیره صورت می‌گیرد. در ادامه به طور مختصر به انواع مختلف دستگاه‌های سیل کن می‌پردازیم.

دستگاه سیل کن پیوسته (continus band sealer)

این دستگاه همان‌طور که از نام آن مشخص است، بیشتر برای مواردی کاربرد دارد که کاربر نیازی به قطع کارکرد دستگاه نداشته باشد و یک مهروموم پیوسته بخواهد. البته این بدان معنی نیست که نمی‌توان فرایند سیل کردن را متوقف کرد، بلکه در این دستگاه سیل بدون محدودیت انجام می‌شود.

فوت سیلر (foot sealer)

فوت سیلرها به طور گسترده‌ای در صنایعی مانند مواد غذایی، محصولات خاص محلی، چای، دارو، سخت‌افزار و غیره استفاده می‌شوند. آن‌ها راحت‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین تجهیزات سیل‌بندی برای مغازه‌ها، خانواده‌ها و کارخانه‌ها هستند.

هات بار سیلر (hot bar sealer)

مهروموم هات بار به طور گسترده در بسیاری از صنایع مانند مواد غذایی، محصولات محلی خاص، چای، دارو، سخت‌افزار و غیره استفاده می‌شود. کاربرد این دستگاه بسیار شبیه به فوت سیلر است، البته با این تفاوت که از هوای داغ استفاده می‌کند.

دستگاه سیل کن ضربه‌ای (impulse sealing machine)

دستگاه سیل کن ضربه‌ای – دستی با برش میانی، مجهز به یک تیغه برش میانی است که برای برش کیسه پس از آب‌بندی استفاده می‌شود. این دستگاه که به طور گسترده‌ای برای مهروموم کردن انواع فیلم‌های پلاستیکی، فیلم‌های ترکیبی و فیلم‌های آلومینیومی پلاستیکی استفاده می‌شود، می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد.

آشنایی دستگاه سیلر

انتخاب یک ماشین سیل کن نیاز به تجزیه‌وتحلیل مشخصات، ویژگی‌ها و کاربردهای آن دارد. توان ماشین‌های سیلر تمام اتوماتیک معمولاً برحسب قطعه در دقیقه اندازه‌گیری، دسته‌بندی و قیمت‌گذاری می‌شوند. برخی از مدل‌های دستگاه سیل کن از فولاد ضد زنگ برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی ساخته شده‌اند.

می‌توان در برخی از ماشین‌های خودکار سیلر فیدرهای یکپارچه و رابط‌های کامپیوتری را که به یک شبکه کنترل پیوند می‌خورند، پیدا کرد. ماشین‌های آسپتیک یا بهداشتی به‌راحتی تمیز می‌شوند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از رشد یا حضور میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا جلوگیری کنند. ماشین‌آلات سیلر قابل‌ حمل سبک ‌ نیز وجود دارند که دارای چرخ یا رولرهایی برای افزایش سهولت حرکت هستند.

دستگاه سیلر دستی
دستگاه سیلر دستی

 کاربردهای ماشین سیلر

دستگاه سیل کن به طور گسترده در صنایع شیمیایی، پزشکی و دارویی استفاده می‌شود. همچنین این دستگاه‌ها برای بسته‌بندی مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، لوازم آرایشی، لوازم الکترونیکی و نیمه‌هادی‌ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماشین‌های سیلر در انتهای خط تولید، بسته محصول را برای حمل‌ونقل آماده می‌کنند. این فرایند ممکن است شامل استفاده از پالت‌ساز، بسته‌بندی پالت، به علاوه سیستم نوار نقاله مورد نیاز برای حمل‌ونقل محصولات باشد و از تجهیزات اضافی برای چسباندن برچسب یا چاپ روی جعبه استفاده ‌شود.

برای تولید کیس‌های هم اندازه باید از سیلرهای یکنواخت کیس استفاده کرد. این سیلرها را می‌توان مجدداً به ‌صورت فیزیکی بین موارد جعبه تنظیم کرد. درزگیرهای دستگاه سیل کن زمانی استفاده می‌شوند که اندازه هر جعبه  به طور تصادفی متفاوت است، مانند سفارش‌های مختلف انبارها که دستگاه به طور خودکار اندازه جعبه را مطابق با درخواست کاربر تنظیم می‌کند. سیلرهای تصادفی به‌خاطر کارکرد خاصشان به طور معمول گران‌تر از سیلرهای یکنواخت هستند. می‌توان از سیلرهای ایستاده برای پر کردن پودرها، گرانول‌ها یا مایعات در کیسه استفاده کرد.

یک مدل دستگاه سیلر القایی
یک مدل دستگاه سیلر القایی

سایر مدل‌های دستگاه سیلر

علاوه بر مواردی که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره کردیم، نمونه‌های دیگری از دستگاه سیل کن نیز وجود دارند. سایر مدل‌های دستگاه سیلر عبارت‌اند از:

  • دستگاه skin pack
  • دستگاه on desk vacium
  • دستگاه fully automatic vacuim sealing
  • دستگاه plastic baskets sealing machine
  • دستگاه semi – automatic sealing machine

دستگاه سیلر چگونه کار می‌کند؟

سیل کردن با اعمال گرما و فشار به مواد صورت می‌گیرد. این تکنیک برای بستن و محافظت از محصولات ایده‌آل است. به‌ عنوان ‌مثال، این فرآیند در هنگام حمل‌ونقل از آن‌ها محافظت می‌کند یا می‌تواند بازه زمانی ذخیره‌سازی آن‌ها را افزایش کند.

یک دستگاه سیلر صنعتی
یک دستگاه سیلر صنعتی

ویژگی‌های یک دستگاه سیلر خوب

عرض مهروموم یا سیل ممکن است برای تعیین کیفیت آن بسیار مهم به نظر برسد، در حالی که این طور نیست. یک مهروموم 1 میلی‌متری می‌تواند به‌ خوبی یک مهروموم 8 میلی‌متری کار کند. سه عامل کلیدی برای یک بسته‌بندی مهروموم شده خوب عبارت‌اند از: گرما، فشار و مواد بسته‌بندی (موادی که برای سیل کردن استفاده خواهند شد).

سیلر مخصوص مواد غذایی

سیلر دستی

سیلرهای دستی دارای سیم مقاومتی یا میله‌های آب‌بندی هستند که گرم می‌شوند. فرآیند به این صورت است که بسته‌بندی را داخل دستگاه قرار می‌دهید، سیم مقاومتی یا میله‌های آب‌بندی را در نقطه‌ای که قرار است بسته‌بندی شود، قرار می‌دهید و سپس دستگاه را می‌بندید. این فرایند باعث خواهد شد که گرما و فشار به بسته‌بندی وارد شده و در نتیجه، یک سیل مناسب ایجاد شود. ماشین باید چند ثانیه بسته بماند و این مدت ‌زمان بستگی به مواد بسته‌بندی دارد. با سیلر دستی رومیزی فویل لوله‌ای را در یک مرحله برش می‌دهید و به همین سادگی بسته‌بندی آماده است.

تفاوت بین ماشین‌های سیلر حرارتی و ضربه‌ای

دو نوع فناوری آب‌بندی برای دستگاه سیل کن وجود دارند: آب‌بندی ضربه‌ای و حرارتی. سیلرهای ضربه‌ای با سیمی کار می‌کنند که به‌ صورت لحظه‌ای گرم می‌شود (تکانشی). به‌ عبارت ‌دیگر، سیلر به طور مداوم داغ نیست، بلکه با هر بار استفاده فعال می‌شود و برای کسری از ثانیه گرم باقی می‌ماند. مزیت اضافی سیلر ضربه‌ای این است که انرژی را به طور مداوم مصرف نمی‌کند.

برخلاف سیلرهای ضربه‌ای، سیلرهای حرارتی با میله‌های آب‌بندی کار می‌کنند که دائماً گرم هستند. پس از مدت ‌زمانی که تقریباً 8 دقیقه طول می‌کشد، سیلر گرم می‌شود و در هر زمان آماده استفاده است.

علاوه بر تکنولوژی‌های مختلف، تفاوت در نوع آب‌بندی نیز وجود دارد. مهروموم ضربه‌ای یک مهروموم صاف ایجاد می‌کند، به این معنی که هر گونه ماده خارجی در مهروموم بسته‌بندی محصور می‌شود. با سیلر حرارتی نیز می‌توان سیل رج‌دار ساخت. این سیل عریض‌تر است و در صورت وجود آلاینده‌ها چسبندگی بهتری دارد. این نوع سیل تضمین می‌کند که محصول در بسته‌بندی عاری از رطوبت، گرد و غبار و کثیفی قرار می‌گیرد.

با توجه به تفاوت بین این دو مدل از ماشین سیلر، باید با توجه به نیاز خود اقدام به تهیه هر یک از آن‌ها کنید و برای این امر می‌توانید به کارا ماشین مراجعه کنید. طبیعتاً ماشین سیلر ضربه‌ای در مواقعی بیشتر کاربرد دارد که یک اپراتور به طور مستقیم با دستگاه مربوطه کار می‌کند. در هنگام استفاده از سیلر حرار‌تی به علت گرم بودن همیشگی میله‌ها، باید نکات ایمنی به شدت رعایت شود.

جمع بندی دستگاه سیلر کن

امروزه نمی‌توان از نقش بسته‌بندی در فرایند تولید یک محصول چشم‌پوشی کرد. با وجود فضای رقابتی در بازار، هر شرکتی که بتواند در همه زمینه‌های ارائه محصول پیش‌رو باشد، موفقیت خود را تضمین کرده است.

دستگاه سیل کن در فرایند نهایی بسته‌بندی محصول به کار گرفته می‌شود. این دستگاه انواع مختلفی دارد و انتخاب یک دستگاه سیلر حرفه‌ای می‌تواند موجب اطمینان خاطر از ایمنی محصول در حمل‌ونقل شود. کارشناسان کارا ماشین شما را در انتخاب یک دستگاه سیلر حرفه‌ای همراهی خواهند کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.2]
  1. سینا

    بسیار عالی توضیح داده شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.