دستگاه های پرکن پودر و محلول

دستگاه های پرکن پودر و محلول

امروزه اغلب صنایع تولیدی مخصوصاً کسب‌وکارهایی که در حوزه کالاهای اساسی خوراکی و شوینده فعالیت می‌کنند، نیازمند پر کردن کیسه، بطری و دیگر اقلام در حد وسیع هستند. دستگاه های پرکن پودر و محلول سبب می‌شوند تا صنعتگران و اپراتورهای فعال در کسب‌وکارهای تولیدی، بتوانند با سرعت بیشتر و کیفیت بالاتری، بطری‌ها، کیسه‌ها و… را از محلول یا پودر موردنظر خود پر کنند.

با استفاده از دستگاه‌های پرکن پودر و محلول می‌توان در مدت‌زمان کوتاهی بطری‌ها، قوطی‌ها و کیسه‌های مختلف را از مواد موردنظر پر کرد. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام نیز قابلیت‌های گوناگونی را ارائه می‌دهند؛ ازاین‌رو توصیه می‌کنیم حتماً قبل از خرید، به ویژگی‌های محصولات خود توجه کنید و متناسب با آن‌ها، برای خرید دستگاه‌های موردنظر اقدام کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد انواع و اقسام این دستگاه‌ها و قابلیت‌های مختلف آن‌ها مطالبی را ارائه دهیم.

کاربرد انواع دستگاه های پرکن پودر و محلول

دستگاه‌های پرکن (Powder and Solution Filling Machines) را می‌توان به دو گروه دستگاه‌های پرکن جامدات و مایعات یا پودر و محلول تقسیم‌بندی کرد. دستگاه‌های پرکنی که مواد پودری، مواد خمیری شکل و حبوبات را برای پر کردن بطری‌ها و قوطی‌ها هدایت می‌کنند، برای تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مواد خوراکی و  فعالین در حوزه آرد و… بسیار مناسب هستند.

اما به جز مواد پودری و جامدات، محلول‌ها و مایعات نیز موادی هستند که باید با سرعت و دقت زیادی، در بطری‌ها وارد شوند. کسب‌وکارهایی که در حوزه آب‌معدنی، انواع آب‌میوه، عرقیجات، نوشیدنی‌های رقیق، آب‌لیمو یا بنزین و مکمل‌های روغنی و غلیظ مثل ضد یخ، آب رادیاتور، شیشه‌شور و… فعالیت می‌کنند هم نیاز به دستگاه‌های پرکن دارند.

همچنین خیلی از کسب‌وکارهایی که در حوزه تولید محصولات خوراکی مانند شیره خرما، عسل، روغن‌های خوراکی و همچنین موادی مانند شامپو، لوسیون، کرم، مایع ظرف‌شویی و دست‌شویی و… فعالیت می‌کنند، نیازمند دستگاه‌های پرکن مایعات هستند. دستگاه های پرکن پودر و محلول اهمیت بسیار زیادی در رشد و توسعه کسب‌وکارها دارند؛ چرا که این دستگاه‌ها باعث می‌شوند سرعت فعالیت کسب‌وکارها به‌اندازه بسیار زیادی افزایش پیدا کند.

انواع دستگاه‌های پرکن مایعات و پودر

انواع دستگاه‌های پرکن

دستگاه پرکن مایعات را می‌توان به دو نوع تقسیم‌بندی کرد. دستگاه پرکن مایعات رقیق و دستگاه پرکن مایعات غلیظ. از یک منظر دیگر نیز می‌توان دستگاه‌های پرکن را تقسیم‌بندی کرد. مثلاً دستگاه های پرکن پودر و محلول دستی، دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک و دستگاه پرکن اتوماتیک. هرکدام از این دستگاه‌ها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود هستند.

دستگاه پرکن دستی نیازمند کارگر و نیروی انسانی است؛ اما دستگاه‌های پرکن اتوماتیک سرعت و دقت بیشتری دارند و می‌توانند در زمان کمتری بطری‌های بیشتری را پر کند. روش کار دستگاه‌های پرکن به این صورت است که در ابتدا اپراتور باید بطری‌ها را بر روی نوار نقاله قرار بدهد. پس از آن، نوار نقاله باید به سمت نازل دستگاه هدایت شود تا مایع یا پودر مدنظر در بطری یا کیسه قرار بگیرد. در دستگاه‌های پرکن اتوماتیک نیاز به اپراتور نیست و به‌صورت خودکار اغلب فعالیت‌ها انجام می‌شود.

شاید بپرسید که آیا دستگاه‌های پرکن دستی هنوز مورداستفاده قرار می‌گیرند؟ بله، در مکان‌هایی که هوای فشرده یا برق در دسترس نیست، لازم است که از دستگاه پرکن دستی استفاده شود. اگرچه سرعت خروجی این مدل دستگاه‌ها کم است، اما هنوز هم کارایی خود را دارند.

دستگاه‌های پرکن نیمه اتوماتیک

برخی از دستگاه های پرکن پودر و محلول به‌صورت نیمه اتوماتیک فعالیت می‌کنند. این دستگاه‌ها اگرچه سریع و دقیق هستند و از فشار هوای فشرده استفاده می‌کنند، اما به‌هرحال نیازمند نگهداری و استفاده از اپراتور هستند. انعطاف‌پذیری و استفاده از طیف گسترده‌ای از اندازه‌ها، از ویژگی‌های مهم دستگاه‌های پرکن نیمه اتوماتیک هستند.

به‌طورکلی اگر فعالیت کسب‌وکار شما در حوزه مایعات حاوی ذرات، مثل محصولات غذایی، شربت‌ها و انواع چسب‌ها و مایعاتی مانند شامپوها، کرم‌ها، لوسیون‌ها و مایعات روان مثل عطرها و اودکلن‌ها بوده و تولیدات شما در مقیاس کوچک یا متوسط است، بهتر است از پرکن نیمه اتوماتیک استفاده کنید که برای شما مقرون‌به‌صرفه‌تر نیز است.

دستگاه‌های پرکن نیمه اتوماتیک

تناسب مقیاس تولید با دستگاه پرکن پودر و محلول

اگر شرکت شما یک شرکت بزرگ است و محصولات زیادی را ارائه می‌دهید، دیگر استفاده کردن از دستگاه پرکن دستی و نیمه اتوماتیک جواب‌گوی نیاز شما نخواهد بود. برای خرید دستگاه پرکن اتوماتیک نیاز به فضای بیشتری دارید. البته هزینه‌های خرید و نگهداری آن هم قطعاً بیشتر است.

البته برای این مدل دستگاه‌ها نیاز به اپراتور یا نیروی انسانی ندارید و نیاز به تغییر قطعات هم مطرح نمی‌شود. انعطاف‌پذیری، همه‌کاره بودن، توان پر کردن ۱۲۰ بطری در دقیقه و همچنین مقیاس‌پذیری قابل‌توجه، از ویژگی‌های اصلی دستگاه های پرکن پودر و محلول اتوماتیک به شمار می‌آید. اگر تولیدات شما در مقیاس بزرگ است و محلول‌های شما طیف وسیعی از حجم‌ها (از ۵ میلی‌لیتر تا ۱۰ لیتر) را شامل می‌شوند، بهتر است که از دستگاه‌های اتوماتیک استفاده کنید.

یکی از اصلی‌ترین سؤالات این است که چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی از دستگاه های پرکن پودر و محلول را باید مدنظر قرار داد؟ امروزه انواع و اقسام این دستگاه‌ها از برندها و در مدل‌های مختلفی وجود دارند. اما قبل از خرید یک دستگاه پرکن پودر و محلول، باید به چه نکاتی توجه کرد؟ در بخش بعد به بررسی این مسائل می‌پردازیم.

دستگاه نیمه اتوماتیک پرکن پودر و محلول

سایر محصولات : دستگاه اوواش

قبل از خرید دستگاه های پرکن پودر و محلول باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

دستگاه‌های پرکن (Powder and Solution Filling Machines) عمدتاً بر اساس سیستم‌های فشاری و وکیومی کار می‌کنند. برای خرید دستگاه پرکن در ابتدا باید چسبندگی یا اصطلاحاً گرانروی محصول خود را در نظر داشته باشید. به طور مثال اگر محصول شما گازدار باشد (مانند نوشابه‌ها) بهتر است که دستگاه شما پرکن ضد فشار داشته باشد.

نکته بسیار مهم دیگر در هنگام خرید دستگاه های پرکن پودر و محلول این است که حتماً بدانید قصد دارید از چه نوع ظرف‌هایی استفاده کنید. این دستگاه‌ها برای پر کردن ظروف مختلف از تکنیک‌های متفاوتی استفاده می‌کنند؛ مثلاً برخی از دستگاه‌های پرکن اتوماتیک، ظرف را بالا (برعکس) می‌گیرند؛ به همین دلیل شما حتماً باید نوع ظرف را در نظر بگیرید.

مقیاس کاری شما چقدر است؟ قصد دارید در هر ساعت چند بطری و کیسه را پر کنید؟ این مقیاس یا معیار بسیار مهمی برای انتخاب است. همان‌طور که توضیح دادیم مقیاس کار شما، تعیین‌کننده این است که دستگاه پرکن دستی، پرکن نیمه اتوماتیک یا پرکن تمام اتوماتیک بخرید.

همان‌طور که گفتیم اگر کسب‌وکار شما کوچک و متوسط است، توصیه می‌شود دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک بخرید. این دستگاه‌ها یک گزینه ایده‌آل و عالی برای اکثر مشاغل به شمار می‌آیند. دستگاه پرکن دستی اگرچه ابزاری کاربردی است، اما نیاز به اپراتور و نیروی انسانی دارد. دستگاه اتوماتیک هم برای تولیدکنندگانی مناسب است که بودجه خرید این دستگاه را دارند. پس حتماً قبل از خرید دستگاه باید نیازسنجی کنید.

دستگاه تمام اتوماتیک پرکن پودر و محلول

قابلیت‌ها و امکانات دستگاه های پرکن پودر و محلول

امروز قابلیت‌های بیشتری به دستگاه های پرکن پودر و محلول اضافه شده است؛ برای مثال علاوه بر پر کردن با سرعت بسیار بالا، فرایند چسب‌زنی هم در آن‌ها امکان‌پذیر شده است. با این دستگاه‌ها به‌راحتی می‌توانید چسب‌زنی بالا و پایین ظروف را به‌صورت تمام اتوماتیک و با سرعت بسیار مناسبی انجام دهید. در ضمن در نظر داشته باشید که هزینه‌های نگهداری و تعمیر این دستگاه‌ها فوق‌العاده پایین است.

برخی از دستگاه های پرکن پودر و محلول، از پیستون استفاده می‌کنند. یعنی با استفاده از پیستون‌ها، مواد مختلف مانند عسل، رب انار و… را به سمت سوپاپ‌ها هدایت می‌کنند. برخی از آن‌ها نیز پمپی هستند که نسبت به نوع پیستونی، سرعت بیشتری دارند. دستگاه‌های پرکن پودری برای پر کردن مواد مختلف پودری مانند وانیل، ادویه، پودرهای شوینده و… مورداستفاده قرار می‌گیرند. اغلب دستگاه‌های پرکن پودری به‌صورت وزنی کار می‌کنند.

معمولاً جنس بدنه این دستگاه‌ها، از استیل مقاوم است. این دستگاه‌ها دارای ویژگی‌ها و امکانات بسیار زیادی هستند. یعنی شما می‌توانید به‌راحتی تنظیمات موردنظر خود از جمله کنترل پی‌ال‌سی، کنترل تبدیل فرکانس، شمارش خودکار، سرعت تولید و همچنین توقف خودکار را بر روی آن‌ها اعمال کنید.

دستگاه پرکن پودرهای خوراکی

در این مقاله به معرفی دستگاه‌های پرکن، کاربردهای گوناگون آنها و بررسی انواع دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک این دستگاه‌ها پرداختیم. ما در مجموعه کارا ماشین، طراحی و تولید انواع ماشین‌آلات صنعتی برای بسته‌بندی و فراوری و جابه‌جایی مواد را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. دستگاه های پرکن پودر و محلول، دستگاه سیل کن، دستگاه برش، مخلوط شور شن و ماسه از اصلی‌ترین محصولات ما به شمار می‌آیند.

شرکت کارا ماشین، طراحی و تولید انواع ماشین‌آلات صنعتی را متناسب با نیاز و سلیقه مشتریان انجام می‌دهد. خیلی از کارگاه‌ها فضای بزرگی برای استفاده از این دستگاه‌ها ندارد؛ ازاین‌رو ما سعی کرده‌ایم که ماشین‌آلات مختلف را باتوجه‌به نیاز مشتری تولید کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت کارا ماشین مراجعه فرمایید. همکاران ما دراسرع‌وقت راهنمایی‌های لازم را به شما خواهند داد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.