دستگاه خشک کن

دستگاه خشک کن

دستگاه‌های خشک‌کن را می‌توان یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های صنعتی دانست که جهت کاهش رطوبت مواد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه خشک کن انواع مختلفی دارد و همین تنوع موجب شده است تا بسیاری از افراد هنگام خرید این محصولات دچار سردرگمی شوند. سابقه استفاده از دستگاه‌های خشک کن به قرن‌ها پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. در آن زمان از دستگاه‌هایی بهره گرفته می‌شد که تنها از نور آفتاب برای خشک کردن ماده غذایی مدنظر کمک می‌گرفتند.

با گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی به‌تبع این دستگاه‌ها نیز شاهد تغییرات بسیاری بودند. از جمله این تغییرات می‌توان به الکترونیکی شدن آن‌ها اشاره کرد. دستگاه‌های خشک کن امروزی می‌توانند در مدت‌زمان بسیار کوتاهی فرایند خشک کردن انواع مواد غذایی را انجام دهند و هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه ندارند. در این متن قصد داریم شما عزیزان را با این دستگاه‌های جذاب و همچنین مواردی همچون کاربردها، انواع، مزایا و همچنین نکاتی مرتبط با خرید آن‌ها آشنا کنیم. تا انتها با مجموعه کارا ماشین همراه باشید.

دستگاه‌های خشک کن ابعاد مختلفی دارند

چرا باید از دستگاه‌های خشک کن استفاده کنیم؟

در دنیای امروزه تولید مواد غذایی خشک شده بدون استفاده از دستگاه خشک کن امکان‌پذیر نیست. این دستگاه‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که با صرف کم‌ترین انرژی، بیشترین میزان محصول را خشک کنند. خشک‌کن‌های قدیمی به دلیل قرار گرفتن محصول در برابر آلودگی‌های محیطی، به‌راحتی از بین می‌رفت. خشک‌کن‌های مدرن به‌صورت کاملاً استریلیزه محصولات غذایی را خشک می‌کنند. علاوه بر این، ظرفیت بالای این دستگاه‌ها نسبت به دستگاه‌های سنتی بالا است.

دستگاه‌های خشک کن مدرن نیازمند هیچ‌گونه ماده افزودنی نیستند؛ در نتیجه محصول کیفیت اصلی خود را حفظ خواهد کرد. ساختار کلی این دستگاه‌ها به شکل کاملاً ماژولار است. این بدان معناست که حتی با خراب شدن یک قطعه از دستگاه، روند کلی خشک شدن متوقف نمی‌شود و به‌راحتی می‌توان قطعه مربوطه را تعویض کرد. جهت استفاده از دستگاه‌های خشک کن امروزی نیازی به بهره‌گیری از نیروی انسانی زیاد وجود ندارد. در واقع حتی یک اپراتور نیز می‌تواند فرایند خشک کن محصولات را با استفاده از این دستگاه‌ها کنترل کند.

انواع مختلف دستگاه‌های خشک کن

دستگاه خشک کن در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شود. هر یک از دستگاه‌های موجود دارای مزایای و معایب خاص خود هستند. در این بخش به‌صورت مختصر به هر یک از این مدل‌ها می‌پردازیم.

دستگاه‌های خشک کن کابینی

دستگاه خشک کن کابینی را می‌توان ابتدایی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین دستگاه مخصوص خشک کردن محصولات غذایی دانست. این دستگاه‌ها ساختار بسیار ساده‌ای دارند؛ به‌نحوی‌که فرایند خشک کردن محصول بلافاصله پس از بسته شدن در دستگاه آغاز می‌شود.

درون این دستگاه‌ها سینی‌های مخصوصی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای انتقال مواد خشک‌شده موجود در دستگاه استفاده کرد. دستگاه‌های خشک کن کابینی از یک المنت برای خشک کردن محصولات استفاده می‌کنند. این المنت به‌وسیله انرژی الکتریکی گرم می‌شود و دمای موردنیاز جهت خشک کردن محصولات را ایجاد می‌کند.

خشک کن تونلی

از خشک‌کن‌های تونلی معمولاً جهت خشک کردن محصولاتی که دارای رطوبت بالایی هستند، کمک گرفته می‌شود. برای مثال این نوع خشک‌کن‌ها را می‌توان برای کاهش رطوبت سبزیجات به کار برد. ظرفیت حجمی این نوع خشک‌کن نیز بالا است (از چند گرم محصول تا چند صد کیلوگرم). اگر قصد دارید یک دستگاه خشک کن خانگی خریداری کنید، این نوع خشک‌کن‌ها بهترین گزینه هستند.

خشک کن خلأ

مهم‌ترین تفاوت دستگاه خشک کن خلأ با سایر دستگاه‌های موجود، استفاده از فرایند خلأ برای از بین بردن رطوبت موجود در مواد غذایی است. این خشک‌کن‌ها المنت ندارند و تنها از خلأ کمک می‌گیرند. خشک‌کن‌های خلأ به طور معمول در مواردی به کار می‌روند که محصول مربوطه نسبت به حرارت، مقاومت خاصی از خود نشان دهد و یا حرارت بر کیفیت و طعم آن اثر بگذارد.

تصویری از دستگاه‌های خشک کن خلأ

خشک کن کانتینیوس

این نوع خشک‌کن شباهت بسیاری به خشک‌کن‌های کابینی و خشک‌کن‌های کابین مانند دارند؛ ‌ منتها فرایند خشک کردن آن‌ها کمی فرق می‌کند. خشک‌کن‌های کانیتیوس دارای یک روند چرخه‌وار هستند. این بدان معنی است که پس از ورود محصول مدنظر به دستگاه خشک کن هوای گرم ناشی از المنت بر روی محصول پخش می‌شود تا سرعت خشک شدن بالا رود.

درصورتی‌که محصول مدنظر در مرحله اول خشک شود، ‌ دستگاه به شکل اتوماتیک آن را خارج می‌کند؛ اما در صورت وقوع کوچک‌ترین رطوبتی، محصول دوباره وارد دستگاه می‌شود. این روند آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا دستگاه تشخیص دهد دیگر نیازی به استفاده از گرما نیست.

به دلیل همین ساختار پیچیده، از این نوع دستگاه‌های خشک‌کن معمولاً در مواردی کمک گرفته می‌شود که رطوبت محصول باید بارهاوبارها کاهش پیدا کند. یک مثال مناسب در این زمینه چای است. در واقع تنها ماشین خشک کن مخصوص چای، دستگاه کانتینیوس محسوب می‌شود.

مهم‌ترین قطعات یک خشک کن

اصلی‌ترین قطعه‌ای که وظیفه اصلی خشک کردن محصولات غذایی در یک دستگاه خشک کن را برعهده دارد، المنت است. المنت‌ها را می‌توان یک قطعه فلزی دانست که می‌توانند انرژی الکتریکی را به انرژی تابشی و حرارتی تبدیل کنند. المنت‌های موجود در دستگاه‌های خشک‌کن تفاوت چندانی با المنت‌های موجود در بخاری‌های برقی، اتو و… ندارند.

در صورت ایجاد مشکل در این بخش از خشک کن، دستگاه مربوطه نمی‌تواند حرارت موردنیاز جهت خشک کردن محصولات را تولید کند. بخش مهم بعدی در یک خشک کن، کنترل پنل دستگاه است. اپراتور می‌تواند به کمک این قسمت میزان حرارت تولیدی توسط المنت را کنترل کند. البته بعضی از مدل‌های دستگاه خشک کن به‌صورت اتوماتیک دمای مدنظر را تنظیم می‌کنند و نیازی به حضور اپراتور وجود ندارد.

سخن پایانی

در صنعت تولید مواد غذایی دستگاه‌های خشک کن یک ضرورت به شمار می‌آیند. بدون استفاده از این دستگاه‌ها امکان خشک کردن مواد غذایی با سرعت بالا وجود ندارد و به‌تبع ممکن است در مدت کوتاهی مواد غذایی مربوطه فاسد شوند. این دستگاه‌ها در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی به تولید می‌رسند و کاربران می‌توانند باتوجه‌به نیاز خود آن‌ها را انتخاب کنید.

اصلی‌ترین مورد در زمینه تهیه یک دستگاه خشک کن مناسب، توجه به بودجه و همچنین کاربردی است که از دستگاه مربوطه انتظار می‌رود. در بین دستگاه‌های موجود، خشک‌کن‌های تونلی و خشک‌کن‌های خلأ دارای محبوبیت بیشتری هستند؛ دلیل این امر را می‌‌توان قیمت مناسب آن‌ها دانست. جهت خرید انواع دستگاه های صنعتی از جمله دابل کن درایر، بلندر، انواع دستگاه های خشک کن می توانید با واحد فروش مجموعه کارا ماشین ارتباط برقرار کنید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.